31 maja opublikowana została dyrektywa (UE) 2024/846 zmieniająca kategoryzacje naruszeń zawartą w dyrektywie 2006/22/WE Parlamentu Europejskiego i Rady. Celem tego aktu prawnego jest poprawa warunków pracy kierowców oraz zwiększenie bezpieczeństwa na drogach. Zgodnie z jego założeniami nowe przepisy mają zostać wdrożone przez państwa członkowskie do 14.02.2025 roku.
Spis treści:
Zostało zatem coraz mniej czasu do wejścia w życie nowych przepisów. Na początku przyszłego roku wydłużony zostanie zakres kontroli na drodze z 28 do 56 dni. Zapewne znowu pojawi się też nowe, wyższe wynagrodzenie minimalne.
Nieco później przyjdzie nam się zderzyć z nowym taryfikatorem oraz zmianami w kwestii aktualizacji starych i pojawieniu się nowych naruszeń oraz przypisanym im wagom.
.Wykazane naruszenia posiadają jedną z czterech dostępnych wag:
- NN = najpoważniejsze naruszenia,
- BPN = bardzo poważne naruszenia,
- PN = poważne naruszenia,
- NMW = naruszenie mniejszej wagi.
Co się zmienia?
- Dodanie poziomu F3 (art. 10, ust. 2) do sekcji naruszeń F tj. Organizacja pracy:
Brak organizacji pracy kierowcy lub nieprawidłowa organizacja, brak poleceń lub niewłaściwe polecenia dla kierowcy w celu przestrzegania przepisów prawa – BPN.
- Sekcja I uległa znacznym zmianom. Z 7 punktów zrobiło się 5, ponadto część zmieniła swoje brzmienie.
- Zawartość sekcji I przed zmianami:
- I1 – Nieprawidłowe stosowanie lub niestosowanie oznaczenia promu/pociągu (PN),
- I2 – Wymagane informacje nie zostały naniesione na wykresówkę (BPN),
- I3 – Zapisy nie zawierają symboli państw, których granice przekroczył kierowca w ciągu dziennego okresu pracy (PN),
- I4 – Zapisy nie zawierają symboli państw, w których rozpoczął się i zakończył dzienny okres pracy kierowcy (PN),
- I5 – Odmowa poddania się kontroli (BPN),
- I6 – Niemożność okazania zapisów odręcznych i wydruków sporządzonych w ciągu bieżącego dnia oraz poprzednich 28 dni (do dnia 30 grudnia 2024 r.), Niemożność okazania zapisów odręcznych i wydruków sporządzonych w ciągu bieżącego dnia oraz poprzednich 56 dni (na dzień 31 grudnia 2024 r.) (BPN),
- I7 – Niemożność okazania karty kierowcy, jeżeli kierowca posiada taką kartę (BPN).
- Zawartość sekcji I po zmianach:
- I1 – Odmowa poddania się kontroli (BPN),
- I2 – Brak możliwości okazania zapisów z bieżącego dnia oraz z poprzednich 28 dni (BPN),
- I3 – Brak możliwości okazania zapisów z karty kierowcy, jeżeli kierowca posiada taką kartę (BPN),
- I4 – Niemożność okazania zapisów odręcznych i wydruków sporządzonych w ciągu bieżącego dnia oraz poprzednich 28 dni(BPN),
- I5 – Brak możliwości okazania karty kierowcy, jeżeli kierowca posiada taką kartę (BPN).
Państwa członkowskie mają czas do 14 lutego 2025 roku na wprowadzenie powyższych zmian zgodnie z artykułem 2, punktem 1 Dyrektywy Delegowania Komisji (UE) 2024/846:
“Państwa członkowskie wprowadzają w życie przepisy ustawowe, wykonawcze i administracyjne niezbędne do wykonania niniejszej dyrektywy najpóźniej do dnia 14 lutego 2025 r. Niezwłocznie przekazują Komisji tekst tych przepisów.”
Link do pełnej treści powyższej dyrektywy wraz z załącznikiem III do dyrektywy 2006/22/WE:
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/HTML/?uri=OJ:L_202400846
Zgodnie z załącznikiem ROZPORZĄDZENIA WYKONAWCZEGO KOMISJI (UE) 2022/695
Wzór służącego obliczaniu stopnia ryzyka przedsiębiorstw transportowych
z dnia 2 maja 2022 r. ustanawiające zasady stosowania dyrektywy 2006/22/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do wspólnego wzoru służącego obliczaniu stopnia ryzyka przedsiębiorstw transportowych przygotowano następujący sposób do obliczania stopnia ryzyka przedsiębiorstwa transportowego:
Przewoźników klasyfikuje się do następujących przedziałów ryzyka na podstawie ich wyniku:
- przewoźnicy, u których nie przeprowadzono kontroli (przedział szary)
- 0–100 punktów: przewoźnicy niskiego ryzyka (przedział zielony)
- 101–200 punktów: przewoźnicy średniego ryzyka (przedział pomarańczowy)
- — 201 punktów lub więcej: przewoźnicy wysokiego ryzyka (przedział czerwony)
5) Ważony wynik pojedynczej kontroli („i”) oblicza się, stosując następujące współczynniki ważenia („v”) w zależności od rodzaju naruszenia:
MI = 1
SI = 10
VSI = 30
MSI = 90
Warto pamiętać, że jeżeli w danej firmie transportowej wszystkie pojazdy wyposażone są w inteligentne tachografy cyfrowe drugiej generacji, wtedy ostateczny wynik mnożony jest o współczynnik g wynoszący 0,9. Oznacza to, obniżenie punktacji o 10%.
Link do pełnej treści rozporządzenia wykonawczego
Link do pełnej treści ROZPORZĄDZENIA WYKONAWCZEGO KOMISJI (UE) 2022/695 z dnia 2 maja 2022 r. ustanawiające zasady stosowania dyrektywy 2006/22/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do wspólnego wzoru służącego obliczeniu stopnia ryzyka przedsiębiorstw transportowych:
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/PDF/?uri=CELEX:32022R0695&from=PL
Zmiany w klasyfikacji naruszeń przepisów rozporządzenia 561/2006 są krokiem w kierunku poprawy bezpieczeństwa drogowego i warunków pracy kierowców. Wzmocnienie nadzoru i kontroli ma na celu dostosowanie przepisów do współczesnych realiów.
Niestety zmiany te wiążą się z dodatkowymi kosztami dla przedsiębiorstw transportowych. Z drugiej strony mogą również przynieść korzyści w postaci poprawy bezpieczeństwa i konkurencyjności na rynku.