Za kilka dni kierowców czekają ogromne zmiany w ruchu drogowym i nie mała odpowiedzialność finansowa w razie niedostosowania się do nowych przepisów. W piątek 23 czerwca została podpisana przez Prezydenta RP kontrowersyjna ustawa dotycząca zakazu wyprzedzania dla ciężarówek.
W tym artykule znajdziesz m.in.:
Proces legislacyjny tego projektu nie trwał zbyt długo. Już w połowie maja dowiedzieliśmy się, że Sejm otrzymał ustawę, w której znosi się opłaty za państwowe odcinki autostrad oraz gdzie padają informację o zakazie wyprzedzania dla ciężarówek dwóch kategorii N2 i N3. Na 451 posłów swój głos za wprowadzeniem ustawy oddało 429 osób, 13 było przeciwnych, a 9 wstrzymało się od głosu.
Zakaz wyprzedzania ciężarówek – proces legislacyjny projektu ustawy
19 maja 2023 roku pojawił się projekt ustawy, wnoszący zmiany do dotychczasowej ustawy o autostradach płatnych, Krajowym Funduszu Drogowym oraz niektórych innych ustaw.
Wtedy po raz pierwszy wpłynął do sejmu. Trzynaście dni później, dokładnie 1 czerwca, ustawa znalazła się w rękach Pana Prezydenta i Marszałka Sejmu. Dokładnie 23 czerwca została ona podpisana przez prezydenta Andrzeja Dudę, co sprawia, że od 1 lipca 2023 roku ów dokument wchodzi w życie.
Ustawa z dnia 26 maja 2023 r. o zmianie ustawy o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym oraz niektórych innych ustaw – link do pełnej treści
Proces legislacyjny projektu dot. zakazu wyprzedzania ciężarówek
Od zgłoszenia pomysłu do wejścia w życie zakazu wyprzedzania się przez samochody ciężarowe minęło wyjątkowo mało czasu. Przepisy, które jeszcze nie tak dawno wydawały się absurdalne osobom związanym z transportem, niestety wchodzą lada dzień w życie.
Darmowe autostrady dla kierowców ciężarówek
Aby przybliżyć co się zmieni zaczniemy od tych lepszych wieści, a mianowicie od wprowadzenia przez rząd zakazu pobierania opłat za dwa odcinki autostrad w Polsce. Od 1 lipca za odcinki:
- Konin – Stryków (A2),
- Wrocław – Sośnica (A4),
kierowcy pojazdów o masie całkowitej do 3,5 tony nie będą musieli wnosić opłat za przejazd.
Oznacz to, że za blisko 111 kilometrowy odcinek na autostradzie A2 i około 167 kilometrowy odcinek na autostradzie A4 stanie się bezpłatny dla samochodów osobowych i motocykli.
Stanowisko Rady Ministrów w kontekście bezpłatnych odcinków płatnych (autostrad)
Zakaz wyprzedzania ciężarówek na autostradach i drogach ekspresowych
Niestety, mniej pozytywnymi zmianami wynikającymi ze zmian ustawy o zmianie ustawy o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym i niektórych innych ustaw jest wprowadzony zakaz wyprzedzania się ciężarówek. Pierwszą ogromną zmianą zgodnie z artykułem 4 powyższej ustawy:
Kierujący pojazdem kategorii N2 lub N3, o których mowa odpowiednio w art. 4 ust. 1 lit. b rozporządzenia 2018/858 albo w załączniku nr 2 do ustawy, lub zespołem pojazdów o długości ponad 7 m na autostradzie lub drodze ekspresowej o trzech lub więcej wyznaczonych pasach ruchu na jezdni w jednym kierunku jest obowiązany korzystać wyłącznie z dwóch pasów ruchu przeznaczonych dla danego kierunku, znajdujących się najbliżej prawej krawędzi jezdni.
Powyższy przepis odnosi się do dwóch lub więcej pasów ruchu skierowanych w danym kierunku, wtedy kierowcy pojazdów kategorii N2 i N3 mogą wykorzystywać tylko z prawej pasa (dla drogi z dwoma pasami ruchu) lub wyłącznie dwoma prawymi pasami (dla dróg z trzema pasami ruchu i więcej). Oznacza to, że w sytuacji, gdy pojazd kategorii N2 lub N3 porusza się po drodze, które ma tylko dwa pasy w danym kierunku, nie może on wyprzedzać innych pojazdów, gdyż niedozwolony jest ruch takiego pojazdu lewym pasem ruchu.
Według kodeksu drogowego i zawartym w nim klasyfikatorze pojazdów, za pojazd kategorii N2 i N3 uważa się:
- N2 – pojazdy zaprojektowane i wykonane do przewozu ładunków i mające maksymalną masę całkowitą przekraczającą 3,5 t, ale nieprzekraczającą 12 t,
- N3 – pojazdy zaprojektowane i wykonane do przewozu ładunków i mające maksymalną masę całkowitą przekraczającą 12 t.
Według rozporządzenia 2018/858 (artykuł 4):
Kategoria N2 – pojazdy silnikowe o masie maksymalnej przekraczającej 3,5 tony, ale nieprzekraczającej 12 ton,
Kategoria N3 – pojazdy silnikowe o masie maksymalnej przekraczającej 12 ton.
Drugą ważną zmianą jest zakaz wyprzedzania związany z prędkością pojazdu kategorii N2 lub N3 na danym odcinku drogi, dokładnie:
Kierującemu pojazdem kategorii N2 lub N3, o których mowa odpowiednio w art. 4 ust. 1 lit. b rozporządzenia 2018/858 albo w załączniku nr 2 do ustawy, zabrania się wyprzedzania pojazdu samochodowego na autostradzie i drodze ekspresowej o wyłącznie dwóch pasach ruchu przeznaczonych dla danego kierunku ruchu, chyba że pojazd ten porusza się z prędkością znacznie mniejszą od dopuszczalnej dla pojazdów kategorii N2 lub N3 obowiązującej na danej drodze.
I tutaj pojawia się sporo wątpliwości, gdyż przepisy nie definiują terminu „prędkość znacznie mniejsza od dopuszczalnej„.
Biorąc pod uwagę rożne maksymalne prędkości pojazdów możemy spodziewać się spowolnienia wykonywanych przewozów o 5-10 km na godzinę pracy przez wprowadzone zakazy wyprzedzania. W ciągu całego dnia daje to wartości nawet 100 km mniej pokonanej trasy przez jednego kierowcę.
Jeżeli wartość tę pomnożymy przez ilość naszych kierowców i zestawimy ze stratami finansowymi, to niestety nie mamy zbyt wielu powodów do radości, ani jako przedsiębiorca (właściciel firmy transportowej), ani jako kierowca. Panujące standardy w branży transportowej związane z wynagrodzeniami kierowców, pomimo obowiązujących przepisów – zakazów w tym temacie, sprawiają, że niejednokrotnie wynagrodzenie kierowcy jest uzależnione od przebytych kilometrów (oczywiście nieoficjalnie).
W związku z lipcowymi zmianami możemy spodziewać się mniejszych wynagrodzeń kierowców w firmach, które stosują niedozwolone praktyki rozliczania wynagrodzenia kierowców (rozliczania czasu pracy kierowców).
Ściąga z przepisów – rozporządzenie 561
Mandaty i punkty karne za wyprzedzanie
Konsekwencje punktowo-finansowe nie są małe. Zgodnie z obowiązującym taryfikatorem za niedozwolone wyprzedzanie należy się kara 1000 zł i nawet 15 punktów karnych. W przypadku ponownego naruszenia w okresie tzw. „recydywy”, kara wzrośnie do kwoty 2000 zł. Notorycznie w Internecie możemy wyczytać o akcjach z wykorzystaniem dronów, które to nadzorują bezpieczeństwo w ruchu drogowym na wybranych odcinkach i razie dostrzeżenia łamania przepisów przez prowadzącego pojazd bardzo szybko spotyka się z konsekwencjami po zatrzymaniu przez rozlokowane „patrole” przy drodze.
Aktualny taryfikator mandatów za nieprawidłowe wyprzedzanie przewiduje kary:
- 1000 lub 2000 zł i 8 punktów karnych za wyprzedzanie pojazdu ze złej strony,
- Od 1000 do 2000 zł i 15 punktów karnych za naruszenie zakazu wyprzedzania określonego znakiem drogowym,
- 300 zł za niezachowanie odpowiedniej odległości przy wyprzedzaniu,
- 350 zł za przyspieszenie prędkości przez kierującego (gdy jesteśmy wyprzedzani),
- 1500 lub 3000 zł i 15 punktów karnych w przypadku wyprzedzania pojazdu na przejściu dla pieszych lub przed przejściem.
1 lipca 2023 roku – inne ważne zmiany
Aby pozytywnym akcentem zakończyć artykuł przypominamy, że pierwszy dzień drugiego półrocza 2023 roku wiąże ze sobą także zmiany związane z minimalnym wynagrodzeniem. Od 1 lipca 2023 roku minimalne wynagrodzenie wyniesie 3600 zł. Jest to wzrost o 110 zł brutto aktualnego minimalnego wynagrodzenia. Jeżeli jeszcze nie miałaś/miałeś okazji poczytać na ten temat w ujęciu firmy transportowej i pracy kierowców, to polecamy dwie publikacje na ten temat:
Wszystko co musisz wiedzieć na temat wyższego minimalnego wynagrodzenia od 1 lipca 2023 roku:
Faktyczny wzrost wynagrodzenia brutto kierowcy – czy na pewno wzrośnie tylko o 110 zł?
Potrzebujesz pomocy?
Skontaktuj się z naszym działem Pomocy Technicznej:
Zadzwoń: 32 70 70 440
Napisz: biuro@tachospeed.pl