Zakaz fotografowania w Polsce 2025 obowiązuje od 17 kwietnia i wprowadza poważne ograniczenia dla wszystkich użytkowników aparatów, smartfonów i kamer – także tych samochodowych. Nowelizacja ustawy o obronie Ojczyzny oraz przeciwdziałaniu szpiegostwu wprowadziła zakaz fotografowania i filmowania tysięcy obiektów uznanych za strategiczne dla bezpieczeństwa narodowego. To nie żart – niewinne zdjęcie z trasy może skończyć się grzywną, a nawet aresztem. Co to oznacza dla branży transportowej?
Spis treści:
Wprowadzenie zakazu fotografowania obiektów wojskowych i infrastruktury krytycznej – co warto wiedzieć?
Eksperci podkreślają, że nowe przepisy mogą być trudne do egzekwowania – przede wszystkim ze względu na nieintuicyjne oznakowanie. Znaki zakazu fotografowania bywają małe, słabo widoczne i nie zawsze znajdują się w oczywistych miejscach. Zdarza się, że z powodu braku odpowiednich oznaczeń obywatele nieświadomie łamią prawo. To powoduje, że wiele osób – w tym kierowców – może nieświadomie naruszyć zakaz, narażając się na surowe konsekwencje ze strony organów porządkowych.
Zakaz fotografowania dotyczy wizerunku obiektów oraz ruchomości znajdujących się na terenie obiektów szczególnie ważnych dla bezpieczeństwa lub obronności państwa. W praktyce obejmuje to:
- jednostki wojskowe,
- magazyny rezerw strategicznych,
- mosty, wiadukty, tunele o znaczeniu obronnym,
- porty morskie,
- obiekty infrastruktury łączności,
- wybrane obiekty bankowe (NBP, BGK).
Wszystkie te miejsca mają być oznaczone znakiem zakazu fotografowania, który powinien być umieszczany w widocznych miejscach, takich jak bramach wjazdowych czy ogrodzeniach obiektów. Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Obrony Narodowej z 27 marca 2025 roku, oznaczenie takie ma jednoznacznie ostrzegać przed zakazem i chronić bezpieczeństwo obiektu.
Prawo obowiązujące od dnia wejścia przepisów dotyczy również robienia zdjęć, które mogą zostać wykorzystane w celu pozyskiwania informacji o naszej infrastrukturze krytycznej. Nawet zrobienie zdjęcia aparatem fotograficznym lub kamerą może skutkować konsekwencjami, jeśli nie uzyskano wcześniej odpowiedniego zezwolenia.
Potrzebujesz darmowej ściągi z przepisów? Trafiłeś idealnie! Dzięki naszej ściądze będziesz mieć najważniejsze informacje zawsze pod ręką, co ułatwi Ci codzienne zarządzanie transportem.

Jakie kary grożą za złamanie zakazu?
Co istotne, eksperci zwracają uwagę, że nowe prawo – choć wymierzone w działania szpiegowskie – może w praktyce najbardziej uderzyć w zwykłych obywateli. Faktyczni szpiedzy korzystają dziś z technologii trudno wykrywalnych, jak drony, ukryte kamery czy obrazy satelitarne. Tymczasem to przeciętny użytkownik smartfona, robiący zdjęcie „dla siebie”, może zostać ukarany, choć nie miał złych intencji.
Zgodnie z przepisami zawartymi w art. 683a ustawy o obronie Ojczyzny, osoba, która sfotografuje zakazany obiekt bez zezwolenia, może zostać ukarana:
- grzywną od 5 do 20 tysięcy złotych,
- aresztem na 5–30 dni,
- konfiskatą sprzętu, nawet jeśli nie należy on do sprawcy – np. firmowego telefonu, tabletu czy wideorejestratora.
Co więcej, zakaz obejmuje także utrwalanie wizerunku osób i rzeczy znajdujących się w tych obiektach. To oznacza, że nie tylko sam budynek, ale też np. stojący obok pojazd wojskowy może być objęty zakazem.
Co z kamerami w pojazdach? Ryzyko dla kierowców
Jednym z najbardziej kontrowersyjnych punktów nowych przepisów jest ich wpływ na użytkowników wideorejestratorów i kamerek samochodowych. Eksperci ostrzegają, że nagranie z przejazdu, które przypadkowo obejmuje chroniony obiekt, może zostać uznane za naruszenie zakazu.
To szczególnie ważna kwestia dla firm transportowych oraz kierowców zawodowych, którzy regularnie przejeżdżają przez tereny przemysłowe, wojskowe lub portowe. Trzeba zwrócić szczególną uwagę na oznaczenia i unikać nagrywania miejsc objętych zakazem – nawet jeśli materiał nie miał być nigdzie publikowany.
Wideorejestrator może przynieść więcej szkody niż pożytku, jeśli zostanie uznany za narzędzie przestępstwa. Konfiskata firmowego sprzętu może oznaczać przerwy w pracy, a nawet problemy z dokumentacją przejazdów.

Zezwolenie na robienie zdjęć jednostek wojskowych i obiektów oznaczonych znakiem zakazu fotografowania – jak je uzyskać?
Fotografowanie lub filmowanie zakazanych obiektów jest możliwe tylko po uzyskaniu specjalnego zezwolenia. Może o nie wystąpić osoba fizyczna lub firma, składając wniosek do odpowiedniego organu ochrony danego obiektu.
Wniosek powinien zawierać m.in.:
- dane osobowe lub firmowe,
- cel wykonania zdjęć,
- dokładny adres obiektu,
- termin planowanych działań.
Wniosek można złożyć elektronicznie lub papierowo, a decyzja powinna zostać wydana w ciągu 14 dni. Formularze i szczegóły procedury zostały opisane w rozporządzeniu Ministra Obrony Narodowej.
Co mogą zrobić firmy transportowe?
W związku z niejednoznacznością przepisów i możliwością ich różnorodnej interpretacji przez organy ścigania, szczególnie ważne jest, aby firmy transportowe wdrożyły jasne zasady wewnętrzne. Pracownicy powinni wiedzieć, jak zachować się w przypadku zatrzymania, jakie obiekty omijać i jak reagować na ewentualne zarzuty.
Podsumowanie: Czujność to bezpieczeństwo
Nowy zakaz fotografowania to kolejny element zwiększający rygor w przestrzeni publicznej – również dla branży transportowej. Wprowadzenie zakazu fotografowania obiektów wojskowych i infrastruktury krytycznej ma na celu przeciwdziałanie działaniom ze strony obcych służb wywiadowczych oraz zapobiegnięcie nielegalnemu pozyskiwaniu informacji o naszej infrastrukturze krytycznej. Zakaz obejmuje także wizerunek obiektów, a jego naruszenie może mieć poważne konsekwencje. W dobie monitoringu, smartfonów i cyfrowych archiwów trzeba działać świadomie i ostrożnie. Niech przypadkowe zdjęcie nie zakończy się mandatem… albo konfiskatą służbowego sprzętu.
Zapisz się na konsultację i przekonaj się, jak optymalizacja kosztów może zwiększyć rentowność Twojej firmy. Wspólnie przeanalizujemy czas pracy, wynagrodzenia i dokumentację, abyś mógł mieć pełen spokój.

Zachęcamy do śledzenia nas na portalach LinkedIn, Facebook, Instagram oraz obserwowanie strony internetowej Tachospeed. Znajduje się tam więcej informacji ze świata transportu, artykuły eksperckie i szeroki wybór szkoleń między innymi z czasu pracy kierowców.