24 kwietnia Parlament Europejski uchwalił zmianę rozporządzenia 561/2006. Nowelizacja zakłada wprowadzenie elementów elastyczności do przepisów dotyczących przerw i odpoczynku w przypadku kierowców wykonujących okazjonalne przewozy pasażerskie, takie jak autobusy wycieczkowe, odzwierciedlających ich szczególny tryb pracy, przy jednoczesnym zachowaniu skuteczności przepisów w zapobieganiu zmęczeniu kierowcy. Uchwała wejdzie w życie już niedługo, bo 22 maja. Sprawdź, co się zmieni!
Powodem wprowadzenia tej uchwały jest głównie wyjątkowy charakter okazjonalnych drogowych przewozów osób. Ten typ transportu zależy od aktywności turystycznej podejmowanej przez pasażerów. Dodatkowo, w tym rodzaju przewozów kierowca czasem jest zobowiązany do wykonania pewnych dodatkowych czynności, często wynikających z interakcji z pasażerami. Te cechy czynią ten rodzaj przewozu unikalnym.
Nowelizacja kładzie spory nacisk na tą unikalność. Uchwała zaznacza, że należy dostosować przepisy dla wygody pasażerów. Te zmiany powinny sprzyjać organizacji efektywnych i jakościowych przewozów osób.
Nowelizacja w zakresie transportu drogowego zakłada wprowadzenie trzech elementów elastyczności do przepisów dotyczących przerw i odpoczynku w przypadku okazjonalnych drogowych przewozów osób, takie jak autobusy wycieczkowe, mając na uwadze ich szczególny tryb pracy, przy jednoczesnym zapobieganiu praktykom mogącym skutkować większym zmęczeniem kierowców, pogorszeniem warunków pracy lub zagrażać bezpieczeństwu kierowców poprzez zaniedbanie o bezpieczeństwo ruchu drogowego.
Należy pamiętać, że w uchwale wyraźnie zaznaczono: „Taka elastyczność nie powinna zmieniać obowiązujących przepisów dotyczących łącznych minimalnych przerw, maksymalnych dziennych i tygodniowych okresów prowadzenia pojazdu, maksymalnego dwutygodniowego czasu prowadzenia pojazdu oraz maksymalnego czasu pracy zgodnie z mającym zastosowanie prawem, (…)”. Uchwała stara się więc przeciwdziałać nadużyciom elastyczności, którą wprowadza.
Rozporządzenie dotyka w szczególności warunków pracy kierowców, maksymalnego, wymiaru czasu pracy, tygodniowego czasu prowadzenia pojazdu i zapewnia harmonizację przepisów dotyczących przerw. Zmienią się przepisy dotyczące maksymalnego dziennego okresu odpoczynku.
W treści rozporządzenia możemy również przeczytać, że:
“Kierowcy wykonujący okazjonalne drogowe przewozy osób powinni móc dzielić czas obowiązkowej przerwy na dwie przerwy, z których każda musi trwać co najmniej 15 minut, przy jednoczesnym przestrzeganiu całkowitego wymaganego minimalnego czasu przerwy wynoszącego 45 minut. Większa elastyczność w planowaniu tych przerw nie powinna jednak uniemożliwiać kierowcom korzystania z przerw dłuższych od wymaganego minimum lub przerw dodatkowych. (…)”
Uchwalenie zmiany 561/2006 oznacza, większą elastyczność przerw dla kierowców wykonujących okazjonalne przewozy drogowe. Dzięki zmianie mogą oni podzielić czas obowiązkowej przerwy na dwie przerwy. Każda z nich musi trwać co najmniej 15 minut.
Co konkretnie się zmieni?
Wprowadzono nowe zasady w sektorze okazjonalnego przewozu osób:
- możliwość zastąpienia przerwy 45-minutowej dwoma przerwami trwającymi co najmniej 15 minut każda (łącznie co najmniej 45 minut) rozłożonymi w 4,5-godzinnym okresie prowadzenia pojazdu, pod warunkiem że łączny skumulowany czas prowadzenia pojazdu w tym dniu nie przekroczy 7 godzin (pierwotna propozycja zakładała nawet 3 przerwy po 15 minut),
- możliwość przesunięcia dziennego okresu odpoczynku o 1 godzinę, pod warunkiem że łączny czas prowadzenia pojazdu w tym dniu nie przekracza 7 godzin oraz że z możliwości tej skorzysta się jednorazowo w trakcie podróży trwającej co najmniej 6 dni lub dwukrotnie w ciągu podróży trwającej co najmniej 8 dni,
- możliwość przesunięcia tygodniowego okresu odpoczynku o maksymalnie 12 kolejnych dni po poprzednim regularnym tygodniowym okresie odpoczynku, pod warunkiem że usługa trwa co najmniej 24 kolejne godziny; opcja ta, stosowana już w usługach międzynarodowych, ma być rozszerzona również do usług krajowych,
- w sprawie przepisów dotyczących kontroli tekst Rady stanowi, że dokumentacja wymagana do korzystania z odstępstw jest jedna, a mianowicie formularz podróży na pokładzie,
- dokumentacja na pokładzie obejmuje poprzednie podróże w określonym czasie, za które należy mieć przy sobie kopie, w formie papierowej lub elektronicznej,
- konieczność zapewnienia niedyskryminacji i przyciągnięcia wykwalifikowanych pracowników.
Pełna treść rozporządzenia dostępna jest tutaj.