Dnia 9 kwietnia 2022 roku Rada UE wprowadziła przepisy odnośnie sankcji na przedsiębiorstwa transportowe mające siedziby na terytorium Rosji i Białorusi.
Przepisy zostały wydane 8 kwietnia 2022 roku na podstawie:
- Rozporządzenie Rady (UE) 2022/576 z dnia 8 kwietnia 2022 r. w sprawie zmiany rozporządzenia (UE) nr 833/2014 dotyczącego środków ograniczających w związku z działaniami Rosji destabilizującymi sytuację na Ukrainie
- Rozporządzenie Rady (UE) 2022/577 z dnia 8 kwietnia 2022 r. w sprawie zmiany rozporządzenia (WE) nr 765/2006 dotyczącego środków ograniczających w związku z sytuacją na Białorusi oraz jej zaangażowaniem w rosyjską agresję przeciwko Ukrainie
- Decyzja Rady (WPZiB) 2022/578 z dnia 8 kwietnia 2022 r. w sprawie zmiany decyzji 2014/512/WPZiB dotyczącej środków ograniczających w związku z działaniami Rosji destabilizującymi sytuację na Ukrainie
- Decyzja Rady (WPZiB) 2022/579 z dnia 8 kwietnia 2022 r. w sprawie zmiany decyzji Rady 2012/642/WPZiB dotyczącej środków ograniczających w związku z sytuacją na Białorusi i udziałem Białorusi w agresji Rosji wobec Ukrainy.
Na podstawie podanych przepisów zostały wprowadzone zakazy wykonywania transportu drogowego na terenie Unii Europejskiej z uwzględnieniem tranzytu. Dotyczą tylko przedsiębiorstw i przewoźników, mających swoje siedziby na terenie Rosji i Białorusi.
Przepisy unijne uwzględniają jednak okres przejściowy, który będzie trwał do 16 kwietnia 2022 roku, tak aby kierowcy, którzy rozpoczęli podróż przed 9 kwietnia tego roku (jeśli pojazd znajdował się już na terytorium Unii Europejskiej) mieli czas na powrót do swojego kraju.
Od ogłoszonych sankcji pojawiają się odstępstwa. Zakazy nie dotyczą:
- poczty
- tranzytu towarów przewożonych między Rosją a obwodem kaliningradzkim, jeśli co do tego transportu nie jest zastosowany inny zakaz nałożony przez unijne przepisy.
Unia pozostawiła tzw. furtkę, co oznacza iż każde państwo członkowskie może zezwolić na wykonanie transportu drogowego firmy z siedzibą w Rosji lub Białorusi, jeśli uzna, że jest on niezbędny. Może to nastąpić w kilku przypadkach:
- humanitarnym
- transportu produktów medycznych, farmaceutycznych, spożywczych, rolnych oraz nawozów
- importu metali i paliw kopalnych
- transportu dóbr kultury, będących przedmiotem wypożyczenia w ramach współpracy kulturalnej z Rosją
- funkcjonowania placówek dyplomatycznych, konsularnych Unii.
Jak widać, nałożone sankcje nie wykluczają całkowicie ruchu pojazdów rosyjskich i białoruskich po europejskich drogach.