Zgodnie z informacją ze strony Wydziału Promocji Handlu i Inwestycji (WPHI) Ambasady Rzeczypospolitej Polskiej w Hadze, w Królestwie Niderlandów (Holandii) transport międzynarodowy oraz cabotage (przewozy kabotażowe) wykonywany przez polskie firmy transportowe jest objęty prawem holenderskim dotyczącym minimalnego wynagrodzenia. Tak więc przedsiębiorcy wykonujący powyższe przewozy zobowiązani są do wypłacania minimalnego wynagrodzenia za czas pracy spędzony na terytorium Królestwa Niderlandów.
Przepisy te nie będą na chwilę obecną dotyczyły przewozów tranzytowych (holenderska Inspekcja Pracy nie będzie egzekwować wymogu płacy minimalnej do czasu rozstrzygnięcia postępowania toczącego się przed Komisją Europejską w sprawie Niemiec – przepisy holenderskie są zbieżne w tym zakresie z przepisami niemieckimi).
Ustawa o minimalnym wynagrodzeniu i minimalnym dodatku urlopowym – Wet minimumloon en minimumvakantiebijslag
(http://wetten.overheid.nl/BWBR0002638/2017-01-01 jest podstawowym aktem prawnym regulującym kwestie płacy minimalnej w Holandii.
Poniżej przedstawiamy przydatne informacje:
STAWKI:
Stawka godzinowa brutto uzależniona jest od wieku kierowcy oraz czasu przepracowanego w danym tygodniu, stawki te będą ustalane dwa razy do roku à 1 stycznia oraz 1 lipca.
Tygodniowy czas pracy | 23 i więcej | 22 | 21 | 20 | 19 | 18 | 17 | 16 | 15 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
36 godzin tygodniowo | €9,95 | €8,46 | €7,22 | €6,12 | €5,23 | €4,53 | €3,93 | €3,44 | €2,99 |
38 godzin tygodniowo | €9,43 | €8,01 | €6,84 | €5,80 | €4,95 | €4,29 | €3,73 | €3,73 | €2,83 |
40 godzin tygodniowo | €8,96 | €7,61 | €6,49 | €5,51 | €4,70 | €4,08 | €3,54 | €3,54 | €2,69 |
EWIDENCJA:
Niestety na chwilę obecną nie ma podanej informacji odnośnie prowadzenia ewidencji czasu pracy na terenie Holandii, dlatego też będzie prowadzona zgodnie
z obowiązującymi przepisami w Polsce.
SAMOZATRUDNIENIE:
Osoby prowadzące własną działalność gospodarczą (właściciele) są zwolnieni z wymogu płacy minimalnej, jeżeli udowodnią oni, że są właścicielami pojazdu, który prowadzą.
PRZEDSTAWICIEL:
Do czasu wdrożenia art. 7 Ustawy Wet arbeidsvoorwaarden gedetacheerde werknemers in de Europese Unie w skrócie WAGW EU, polskie firmy zobowiązane są do wyznaczenia osoby, która będzie odpowiedzialna za kontakt z ministrem właściwym do spraw socjalnych i zatrudnienia. Tak więc przed wyjazdem kierowcy do Królestwa Niderlandów należy przekazać mu dane kontaktowe osoby upoważnionej. Zaleca się, aby kierowca w trakcie kontroli był w stanie wskazać imię, nazwisko, numer telefonu oraz e-mail osoby, która będzie pełniła taką funkcję. Osoba ta może zostać wyznaczona spośród pracowników przedsiębiorstwa, musi jednak władać językiem angielskim.
UKŁADY ZBIOROWE:
W Królestwie Niderlandów negocjowane są zbiorowe układy pracy, tzw. CAO, które mogą być ogłoszone przez rząd holenderski jako powszechnie obowiązujące. CAO zazwyczaj określają inne, wyższe stawki płacy w danym sektorze. W przypadku sektora transportowego CAO od 1 stycznia 2017 r. nie obowiązuje, tak więc zastosowanie mają tylko przepisy o płacy minimalnej.
DIETY I NOCLEGI:
Jak podaje WPHI Ambasady Rzeczypospolitej Polskiej w Hadze do czasu pracy nie wlicza się diet z tytuły podróży służbowej ani wydatków za zakwaterowanie i utrzymanie.