Nowy rok przynosi wiele zmian. Zdążyliśmy się przyzwyczaić do takiej sytuacji, również w branży transportowej. Od 1 stycznia 2024 zmianom uległy obowiązujące stawki minimalnego wynagrodzenia w dwóch krajach: Niemczech i Holandii.
U naszych zachodnich sąsiadów stawka za jedną godzinę pracy wzrośnie o: 41 centów. Oznacza to, że zamiast 12,00 euro za godzinę kierowcy mogą liczyć na wynagrodzenie w wysokości 12,41 euro.
Warto w tym miejscu przypomnieć, że w Niemczech można jeszcze zdobyć następujące dodatki do pensji:
- Za pracę w nocy – 20% stawki godzinowej;
- Za pracę w dni świąteczne i niedziele – 75% stawki godzinowej za pracę w niedziele i święta wypadające w niedzielę. Dodatek do pracy w niedzielę wielkanocną, w święto Zesłania Ducha Świętego, 1 maja, Święta Bożego Narodzenia oraz inne święta, które nie przypadają w niedzielę wynosi 200% stawki godzinowej;
- Za pracę w trudnych warunkach – naliczane ryczałtowo, np. za pracę na wysokości należy się dodatek w wysokości ok. 1,45-2 euro.
Jak zatem będzie to wyglądało po przewalutowaniu na złotówki? Przypomnijmy, że kurs euro dla IV kwartału 2023 roku wynosił 4,44308 zł. Notowania waluty jednak w tym roku wzrosły i obecnie wynoszą one: 4,51244 zł. Jest to kurs wyższy o 0,06936 zł.
Niemcy teoria, a praktyka
Czy zatem w praktyce wzrost minimalnego godzinowego wynagrodzenia w Niemczech przełoży się na wyższą płacę dla kierowców z tytułu wykonywania przewozów? Odpowiedź z automatu wydaje się twierdząca. Jednak sprawdźmy, jak jest w rzeczywistości?
Biorąc pod uwagę kurs dla ostatniego kwartału 2023 roku i obowiązującą wtedy stawkę uzyskujemy wartość 53,32 zł. Z kolei wymiar czasu pracy w grudniu 2023 roku wynosił 152 godziny, a minimalne wynagrodzenie dla tego okresu: 3600 zł.
W związku z czym stawka godzinowa za tamtejszy okres to 23,68 zł. W ostateczności daje to kwotę 29,64 zł faktycznego dodatkowego wynagrodzenia dla kierowcy za przepracowaną godzinę na terytorium Niemiec.
Na tle nowych zarówno niemieckich jak i polskich wytycznych, stawka u naszych sąsiadów przełoży się na wartość 55,99 zł. Oznacza to wzrost niemieckiego wynagrodzenia godzinowego o 2,67 zł.
Trzeba w tym miejscu zaznaczyć, że minimalne wynagrodzenie w Polsce od 01.01.2024 roku wzrosło do kwoty 4242 zł. Z kolei styczeń w bieżącym roku, to 168 godzin pracy, dlatego w tym miesiącu stawka godzinowa wynosi 25,25 zł.
Zagraniczne wynagrodzenie kierowcy wyniesie zatem 30,74 zł, a więc wzrośnie o 1,10 zł na każdej godzinie pracy w Niemczech. Pomimo delikatnej podwyżki godzinowej wynagrodzenia widocznego w styczniu (względem grudnia). Gdyby zatem zachować aktualną niemiecką stawkę godzinową i kurs euro, to okaże się, że w maju, czerwcu i grudniu 2024 roku kierowcy zarobią mniej na każdej dodatkowo płatnej godzinie pracy u naszych zachodnich sąsiadów.
Dlaczego? We wspominanych miesiącach wymiar czasu pracy wynosi 160 godzin. Taka sytuacja przy aktualnych wytycznych związanych z minimalnym wynagrodzeniem w Polsce przeniesie się na następujące stawki godzinowe:
- Maj i czerwiec: 4242 zł / 160 godzin = 26,51 zł/h
- Grudzień: 4300 zł / 160 godzin = 4300 zł / 160 godzin = 26,88 zł/h
W odniesieniu do stawki niemieckiej wynoszącej 55,99 zł (przy aktualnych wytycznych w tym kraju) przekłada się to na dodatkowe wynagrodzenie dla kierowcy w kwocie: 29,48 zł (za maj i czerwiec) oraz 29,11 zł (grudzień).
Warto w tym miejscu przypomnieć, że to samo wynagrodzenie w grudniu 2023 roku wynosiło 29,64 zł. Taka sytuacja z kolei przekłada się na stawki niższe o 16 groszy w maju i czerwcu 2024 roku i 53 grosze w grudniu 2024 roku.
Nowa stawka godzinowa w Holandii
Przeanalizowaliśmy Niemcy. Jak zatem sytuacja wygląda we wspomnianej na samym początku Holandii? W tym kraju stawki godzinowe są zależne od wieku kierowcy.
Dotychczas stawki w Holandii prezentowały się następująco:
- 21 lat i więcej – 11,51 euro,
- 20 lat – 9,21 euro,
- 19 lat – 6,91 euro,
- 18 lat – 5,76 euro.
Nowa propozycja to wzrost stawek do poniższych kwot dla kierowców zakłada:
- w wieku 21 lat i starszych – 13,27 euro,
- w wieku 20 lat – 10,62 euro,
- w wieku 19 lat – 7,96 euro,
- w wieku 18 lat – 6,64 euro.
Daje to następujący wzrosty w zależności do wieku:
- 21 lat i więcej – 1,76 euro,
- 20 lat – 1,41 euro,
- 19 lat – 1,05 euro,
- 18 lat – 0,88 euro.
Z powyższych danych można łatwo zauważyć, że kierowcy, którzy mają przynajmniej 21 lat, zyskują najwięcej na nowych wytycznych względem młodszych kolegów.
Jak widać sytuacja na europejskim rynku pracy zmienia się dynamicznie. Warto zatem zadbać o wiedzę i komplet informacji. Niestety w dzisiejszej dobie dużego natłoku informacji – warto zaufać ekspertom.
Dlatego zachęcamy do pobrania aktualizacji programu Tachospeed Expert w najnowszej wersji 1.13. Program pozwoli w łatwy i szybki sposób wykonać procesy i wyliczenia związane z rozliczeniem czasu pracy kierowców.