Międzynarodowy Dzień Kierowcy Zawodowego to nie tylko okazja do podziękowania tym, którzy każdego dnia trzymają w ruchu gospodarki całego świata. To także moment refleksji nad przyszłością transportu drogowego – szczególnie w Polsce, gdzie sektor ten od lat pełni rolę jednego z kluczowych motorów wzrostu. W 2025 roku branża ta staje jednak przed poważnymi wyzwaniami, które mogą znacząco wpłynąć na jej dalszy rozwój. Choć Polska nadal utrzymuje pozycję lidera na europejskim rynku przewozów, to rosnące koszty działalności, kryzys kadrowy oraz niepewność gospodarcza stawiają pod znakiem zapytania jej przewagę konkurencyjną i odporność na przyszłe wstrząsy.
Spis treści:
Gospodarka bez rozpędu
Polska, Hiszpania, czy Litwa to kraje które, znalazły się wśród nielicznych krajów UE, które w 2024 roku mogły pochwalić się wzrostem PKB. Jednak szerszy kontekst europejski nie napawa optymizmem – gospodarki Niemiec i Francji skurczyły się, a produkcja przemysłowa w wielu państwach nadal pozostaje na niskim poziomie. Taka sytuacja przekłada się na mniejszy wolumen towarów i spadek liczby zamówień transportowych.
Jednocześnie obserwuje się przesunięcie popytu konsumenckiego w stronę usług, co dla sektora transportowego oznacza jeszcze większe ograniczenia. W Polsce i Niemczech sprzedaż detaliczna w grudniu 2024 roku spadła odpowiednio o 1,5% i 1,6%. Mimo to prognozy na 2025 rok wskazują na możliwe ożywienie – jednak tempo wzrostu pozostaje zbyt niskie, by mówić o wyraźnym przełamaniu stagnacji.*
Chcesz lepiej zrozumieć przepisy dotyczące czasu pracy kierowcy? Zapisz się na nasze szkolenie i zdobądź praktyczną wiedzę od ekspertów!

Kierowców coraz mniej – przypadek czy nadciągający kryzys?
Choć liczba frachtów oferowanych na platformach transportowych dynamicznie rośnie – w styczniu 2025 roku na wielu trasach notowano wzrosty przekraczające 100% w porównaniu do grudnia – problemem pozostaje brak dostępnych mocy przewozowych. Na trasach Polska–Niemcy czy Polska–Niderlandy liczba odpowiedzi przewoźników na oferty spadła nawet o 18–21%.
To nie przypadek – wysokie koszty działalności, rosnące ceny paliw i pracy, a także zmiany regulacyjne (np. obowiązek stosowania tachografów drugiej generacji) zmuszają wielu przewoźników do zawieszania działalności lub ograniczenia skali operacji. Część z nich rezygnuje z mniej opłacalnych tras międzynarodowych i skupia się na rynku krajowym.
Wyzwanie demograficzne za kierownicą
Jednym z najpoważniejszych wyzwań dla transportu drogowego w Polsce – i nie tylko – jest brak zawodowych kierowców. Według danych IRU (International Road Transport Union), w Europie już teraz brakuje setek tysięcy kierowców, a w ciągu najbliższych pięciu lat z zawodu może odejść kolejne 3,4 miliona osób.
W Polsce zjawisko to odczuwalne jest wyjątkowo mocno. Wiek kierowców systematycznie rośnie – już dziś ponad 30% z nich ma więcej niż 55 lat, a tylko 6,5% to osoby poniżej 25. roku życia. Kobiety stanowią zaledwie 6% zawodowej kadry. Problem pogłębia się przez bariery wejścia do zawodu: wysokie koszty szkoleń, złożone procedury i nieatrakcyjne warunki pracy skutecznie zniechęcają młodych ludzi do wyboru tej ścieżki zawodowej.
Jeśli nic się nie zmieni, luka pokoleniowa stanie się barierą nie do pokonania. Skutki odczuje nie tylko branża TSL, ale cała gospodarka – od łańcuchów dostaw po dostępność produktów na sklepowych półkach.

Rejestracje nowych pojazdów mocno w dół
Dodatkowym sygnałem ostrzegawczym jest dramatyczny spadek rejestracji nowych pojazdów ciężarowych. W Polsce w styczniu 2025 roku liczba zarejestrowanych aut od 3,5 do 16 ton spadła o ponad 32% rok do roku. Rejestracje ciężarówek powyżej 16 ton były niższe o 25%. Przewoźnicy rezygnują z inwestycji, remontując starsze pojazdy, by przeczekać trudniejszy okres.
Rosnące koszty i niestabilność cen
Paliwo to obecnie nawet 40% wszystkich kosztów operacyjnych przewoźników. Średnia cena diesla w UE w grudniu 2024 roku wyniosła 1,57 euro za litr, a tylko w Polsce i Hiszpanii była niższa niż średnia. Do tego dochodzą koszty pracy, części zamiennych, nowych wymogów prawnych i podatków drogowych. Wszystko to przekłada się na konieczność podnoszenia stawek, które mimo sezonowych wahań, rok do roku są już o 10–15% wyższe na wielu trasach.
Kierowco, chcesz uniknąć nieprzyjemnych niespodzianek podczas kontroli? Sprawdź swój raport naruszeń i zyskaj pewność, że wszystko masz pod kontrolą! Nasz Generator Raportów to proste w obsłudze narzędzie, które w kilku krokach analizuje dane z Twojej karty kierowcy i pokazuje ewentualne wykroczenia.

Co dalej?
Polski sektor transportowy znajduje się w punkcie zwrotnym. Z jednej strony wciąż mamy silną pozycję w Europie, rozbudowaną infrastrukturę i dużą liczbę zleceń. Z drugiej – brakuje ludzi, brakuje inwestycji i rośnie presja kosztowa. Wdrożenie programów wspierających młodych kierowców, ułatwienie dostępu do zawodu oraz inwestycje w nowe technologie i infrastrukturę to dziś absolutna konieczność.
Jeśli nie zostaną podjęte odpowiednie działania, branża transportowa może wkrótce stać się ofiarą własnego sukcesu – dynamicznego rozwoju, który nie został w porę zabezpieczony odpowiednim zapleczem kadrowym i strukturalnym.
Zachęcamy do śledzenia nas na portalach LinkedIn, Facebook, Instagram oraz obserwowanie strony internetowej Tachospeed. Znajduje się tam więcej informacji ze świata transportu, artykuły eksperckie i szeroki wybór szkoleń między innymi z czasu pracy kierowców.
*artykuł opracowany na podstawie raportu PITD Transport w Europie, 2025.