Widmo bycia kontrolowanym podczas wykonywania swojej pracy jest nieodzownym czynnikiem codzienności każdego z kierowców. Aby ewentualna kontrola przebiegła w sposób niepowodujący naruszeń kierowcy muszą starannie wykonywać swoje obowiązku każdego dnia.
Spis treści
Organizacja pracy kierowcy ma być tak skonstruowana, by nie powodować sytuacji, które skutkowałyby konsekwencjami finansowymi dla kierowcy i przedsiębiorstwa. Informacje na temat wysokości mandatów znajdziemy w załącznikach Ustawy o transporcie drogowym. W załączniku 1 mamy informację na temat naruszeń i kar pieniężnych skierowanych do kierowcy. W załączniku 3 wytyczne te będą kierowane do firmy, zaś w załączniku 4 do zarządzającego transportem.
Ustawa z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym
Kontrole drogowe kierowcy na drodze – okres kontrolny
Jeżeli dojdzie do zatrzymania pojazdu w celu jego skontrolowania wraz z kierowcą, wtedy okres, który będzie poddawany wnikliwej analizie przez inspektora wynosi 28 dni. Należy zatem pamiętać, że kierowca ma mieć zawsze ciągłość aktywności na swojej karcie kierowcy oraz inne niezbędne informacje, które potwierdzą co dokładnie robił w ciągu powyższego czasu wstecz. Zgodnie z kolejnymi wytycznymi związanymi z Pakietem Mobilności planowane jest wydłużenie okresu kontrolnego do 56 dni, a więc aż dwukrotnie.
Wydłużony okres kontroli ma obowiązywać od 2025 roku, zatem już za około 1,5 roku możemy spodziewać się kolejnej nie małej zmiany. Wydłużenie okresu kontrolnego niewątpliwie dołoży nam więcej stresu w codziennej pracy. Niestety, niejednokrotnie kierowcy dopuszczają się świadomie różnych naruszeń, o których często nikogo nie informują i dowiadujemy się o nich po kontroli lub po analizie danych cyfrowych po ich pobraniu i zaimportowaniu np. do Tachospeed Experta. Często jest już za późno, aby móc cokolwiek z tym fantem zrobić.
Jakich naruszeń dopuszczają się kierowcy?
Jeśli kierowca wykonuje prace na tachografie cyfrowym i nie będzie chciał okazać swojej karty kierowcy do kontroli, wtedy zostanie nałożona kara w kwocie 200 zł, dedykowana firmie zgodnie z lokalizacją ów naruszenia w załączniku nr 1 do ustawy o transporcie drogowym. Nieokazanie karty kierowcy do kontroli jest traktowane jako bardzo poważne naruszenie.
Innym popularnym naruszeniem jest nieterminowe sczytywanie danych z karty kierowcy grozi kara przedsiębiorcy w kwocie 500 zł za każdego kierowcę (6.3.16), któremu nie pobraliśmy danych. Taka sama kwota grozi za nieterminowe sczytywanie danych z tachografu, więc 500 zł za każdy niesczytany w porę pojazd (6.3.17). Pamiętajmy, aby odpowiednie pobierania danych robić terminie: 28 dni dla karty kierowcy i 90 dni dla tachografu.
Zdecydowanie jednym z najpopularniejszych naruszeń, które pojawia się podczas kontroli danych z karty kierowcy jest bez wątpienia kara za brakujące kody krajów. Setki razy słyszałem od użytkowników programu Tachospeed informację typu: „przecież kierowca robi kody krajów, to dlaczego program pokazuje karę?” lub „kierowca zarzekał się, że wprowadza kody krajów tak jak trzeba, a po kontroli okazało się, że musimy jako firma zapłacić ogromny mandat, dlaczego?„.
Temat ten jest szalenie ważny. Najważniejsze, to zrozumieć czego dotyczy problem związany za brakujące kody krajów, a potem działać, a raczej przeciwdziałać pojawianiu się niepotrzebnych kar z tego tytułu. Swojego czasu opisywałem dogłębnie ten problem. Jeśli nie miałaś/miałeś okazji poczytać na ten temat, to koniecznie zerknij do mojego artykułu i nagrania wideo z darmowego webinaru, który miał miejsce nie tak dawno.
Artykuł dotyczący kodów krajów i kar za ich brak:
Kontrole drogowe – najpoważniejsze naruszenia kierowców zawodowych
Niemalże każde z naruszeń posiada swoją wagę. W oparciu o nie możemy nabawić się poważniejszych problemów takich jak np. kontrola w siedzibie firmy itd. Szalenie istotne jest, aby nie dopuszczać się powstawania żadnych z naruszeń. Niestety, charakter wykonywanej pracy i mnogość przepisów w taryfikatorach nie pozwala tak łatwo sprowadzić końcowego raportu dotyczącego powstałych naruszeń do końcowej wartości sumującej kary na poziomie 0 zł.
Do najgorszych naruszeń, jakie możemy zobaczyć na protokole jest bez wątpienia najpoważniejsze naruszenie. Jeżeli takowe się pojawi, to już wiemy, że nie będzie dobrze. Za co możemy dostać tzw. „NN”?
Z taryfikatora dla przedsiębiorcy, czyli załącznika nr 3 do Ustawy o transporcie drogowym do najpoważniejszych naruszeń możemy zaliczyć m.in. takie naruszenia jak:
Używanie swoistego rodzaju wyłączników, magnesów itp. w tachografie cyfrowym
Podłączenie do tachografu niedozwolonego urządzenia lub przedmiotu wykonanego lub przeznaczonego do celów podrabiania lub przerabiania danych rejestrowanych przez tachograf lub korzystanie z tego urządzenia lub przedmiotu
– kara 10 000 zł dla przedsiębiorcy (6.1.3)
Nieodpowiedni tachograf, tachograf bez odpowiedniego zatwierdzenia, brak tachografu
Wykonywanie przewozu drogowego pojazdem niewyposażonym w wymagany tachograf posiadający świadectwo homologacji typu (6.1.1)
oraz
Wykonywanie przewozu drogowego pojazdem wyposażonym w tachograf, przyrząd rejestrujący, czujnik ruchu, urządzenie zewnętrzne GNSS lub urządzenie wczesnego wykrywania na odległość, nieposiadające świadectwa homologacji typu lub tachograf lub powyżej wymieniony element składowy tachografu, który został podrobiony lub przerobiony
– kara 10 000 zł dla przedsiębiorcy w obu przypadkach (6.1.2)
- Przekroczenie dopuszczalnego tygodniowego czasu prowadzenia (56 godzin) –> za każdą kolejna rozpoczętą godzinę po 14 godzinach – 550 zł dla przedsiębiorcy (5.3)
- Przekroczenie dopuszczalnego dwutygodniowego czasu prowadzenia (90 godzin) -> za każdą kolejną rozpoczętą godzinę po 22,5 godzinach – 550 zł dla przedsiębiorcy (5.4)
- Przekroczenie dziennego czasu prowadzenia pojazdu powyżej 9 godzin w sytuacji, gdy kierowca dwukrotnie w danym tygodniu wydłużył jazdę dzienną do 10 godzin -> za każdą rozpoczętą godzinę od 13 godzin i 30 minut, w przypadku braku jakiejkolwiek przerwy lub odpoczynku trwającego co najmniej 4,5 godziny – 550 zł dla przedsiębiorcy (5.1)
- Przekroczenie dziennego czasu prowadzenia pojazdu powyżej 10 godzin w sytuacji, gdy jego wydłużenie w danym tygodniu było dozwolone -> za każdą kolejną rozpoczętą godzinę od 15 godzin, w przypadku braku jakiejkolwiek przerwy lub odpoczynku trwającego co najmniej 4,5 godziny – 550 zł dla przedsiębiorcy (5.2)
- Wykonywanie transportu drogowego bez licencji – 12000 zł kary dla przedsiębiorcy (1.1a)
- Wykonywanie przewozu drogowego pojazdem wyposażonym w tachograf cyfrowy przez kierowcę nieposiadającego własnej, ważnej karty kierowcy – 2000 zł dla przedsiębiorcy (6.3.1)
- Posługiwanie się przez kierowcę kartą kierowcy, która nie jest jego własną kartą – 3000 zł dla przedsiębiorcy (6.3.2)
Natomiast z taryfikatora dla kierowcy, czyli załącznika nr 1 do Ustawy o transporcie drogowym do najpoważniejszych naruszeń możemy zaliczyć tylko dwa naruszenia, mianowicie:
- Używanie cudzej karty kierowcy – 2000 zł dla kierowcy (7.17)
- Posługiwanie się przez kierowcę kartą kierowcy, która została wydana na podstawie fałszywych oświadczeń lub podrobionych lub przerobionych dokumentów – 2000 zł dla kierowcy (7.19)
W przypadku zarządzającego i jego taryfikatora, a więc załącznika nr 4 do Ustawy o transporcie drogowym do najpoważniejszych naruszeń wyróżnia się także tylko 2 naruszenia, tak jak w przypadku taryfikatora dla kierowcy. Jest to:
- Wykonywanie przewozu drogowego przez kierowcę, który: nie posiada ważnego prawa jazdy odpowiedniej kategorii wymaganego dla danego rodzaju pojazdu lub zespołu pojazdów – 500 zł dla zarządzającego (4.4)
- Wykonywanie przewozu drogowego przez kierowcę, który: nie posiada ważnej karty kierowcy – 500 zł dla zarządzającego (4.5)
Większości powyższym naruszeniom można przeciwdziałać zanim do nich dojdzie. Oczywiście może Ci się wydawać to nierealne, aby zapanować nad kilkudziesięcioma, bądź setką kierowców. Nic bardziej mylnego!
Wyobraź sobie, że masz program, do którego importujesz regularnie dane, które i tak musisz pobierać z karty kierowcy i tachografu w określonym czasie. Uzupełniasz profile kierowców, których pliki zaimportowałaś/zaimportowałeś o informacje dotyczące terminów takie jak np.: data badań lekarskich, ważności zaświadczenia ADR, czy chociażby wygaśnięcia kwalifikacji zawodowych.
Dla swoich pojazdów wprowadzisz informację np. takie jak: data końca OC, AC, badań technicznych, legalizacji tachografu, UDT żurawia czy windy. Mając te informacje program sam w ustalonym przez Ciebie czasie będzie przypominał o zbliżających się terminach! Dzięki czemu unikniesz wielu niepotrzebnych i nie takich tanich kar. A to dopiero tylko niewielka część wszystkich korzyści jakie może dać Ci posiadanie oprogramowanie Tachospeed Expert w prowadzonej przez Ciebie działalności, dlatego nie może Cię zabraknąć na kolejnym webinarium, podczas którego pokaże Ci znacznie więcej praktycznych rozwiązań dzięki którym unikniesz wielu kar podczas kontroli.
Już dziś możesz zapisać się na darmowy webinar, który odbędzie się 1 czerwca 2023 roku podczas którego opowiem o najpopularniejszych naruszeniach, których dopuszczają się kierowcy oraz wyjaśnię co robić, aby było ich mniej. Pokażę Ci również jak możesz kontrolować swoich kierowców na co dzień z pomocą programu Tachospeed Expert, bo przecież lepiej wiedzieć i przeciwdziałać ewentualnym naruszeniom przed kontrolą na drodze lub w firmie, czyż nie? Do zobaczenia!
Potrzebujesz pomocy?
Skontaktuj się z naszym działem Pomocy Technicznej:
Zadzwoń: 32 70 70 440
Napisz: biuro@tachospeed.pl