Ostatnimi czasy dużą uwagę poświęciliśmy, aby przybliżyć Państwu tematykę kontroli na drodze i konsekwencjom, jakie mogą spotkać zarówno samego prowadzącego pojazd, czyli kierowcę oraz przedsiębiorcę.
Ciągłe uświadamianie ogromnych konsekwencji wypływających często z nieuwagi, niedopilnowania, czy czasem nieodpowiedniego zorganizowania pracy naszym pracownikom bywają bardzo bolesne w finansowych skutkach. Dlatego w tym artykule przedstawimy stanowisko „góry” w tym temacie, a więc Inspekcji Transportu Drogowego.
W tym artykule przeczytasz m.in. o:
GITD – porady dla kierowców
Główny Inspektorat Transportu Drogowego regularnie ogłasza różnego rodzaju informacje na swojej stronie rządowej do której link znajdziesz poniżej. Poza ciekawymi wpisami dotyczącymi codziennej pracy służb znajdziemy tam również mnóstwo cennej wiedzy. Przykładowo w zakładce poświęconej kierowcom, a dokładniej w poradach, znajdziemy informacje takie jak:
- Podstawowe definicje
- Jak rozpoznać inspektora?
- Wymagane dokumenty?
- Naruszenia i kary
- Tryb odwoławczy
- Kontrole drogowe
- Czas pracy
Patrząc na powyższe tytułu kategorii można śmiało powiedzieć, że mamy do czynienia ze swoistego rodzaju vademecum wiedzy kierowcy i nie tylko. W pierwszej części dotyczącej definicji możemy zapoznać się z 28 terminami często wykorzystywanymi w branży transportowej. W kolejnej dokładnie zobaczymy jak powinna wyglądać legitymacja służbowa inspektora, a także sama odznaka. Znajdziemy tam wiele zdjęć ze szczegółowymi opisami każdego fragmentu. Dalej znajdziemy „kopiuj-wklej” z ustawy o transporcie drogowym w związku z wymaganymi dokumentami, jakie kierowca musi z sobą mieć w razie kontroli. Aż w końcu trafiamy na wątek poświęcony naruszeniom i karom. Tak jak opowiadałem na ostatnim webinarze 1 czerwca 2023 roku, mamy tutaj dokładny opis artykułu 92 ustawy o transporcie drogowym. Jest to szalenie ważny punkt, który powinniśmy dobrze znać, gdyż on mówi nam między innymi o:
- Wysokości maksymalnej kary na drodze (suma kar pieniężnych) z artykułu 92 ustawy o transporcie drogowym
- Wysokości kar za braki zezwoleń, niedozwolone przejazdy ponadnormatywne, braki innych dokumentów, nieodbytych szkoleń i wiele innych zgodnych z artykułami 64 ustawy o transporcie drogowym i artykule 140 prawa o ruchu drogowym
W kolejnych kategoriach, które w ramach porad dla kierowcy podało GITD znajdziemy informację na temat odwołań, a dokładnie zapis:
Od decyzji o wymierzeniu kary pieniężnej, o której mowa w art. 140aa ust. 1, przysługuje odwołanie do organu nadrzędnego w stosunku do organu, który tę karę wymierzył, w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji.
W związku z czym mamy 14 dni na odwołanie się od doręczenie do nas niezbędnej dokumentacji. Sytuacja ta wygląda nieco inaczej, gdybyśmy odwoływali się od decyzji wydanej przez GITD do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Tutaj mamy 30 dni na odwołanie od otrzymania decyzji. W przypadku odwołań dotyczących przejazdów nienormatywnych, należy składać je do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie. W przypadku pozostałych odwołań, czynimy to do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego względem obszaru naszej działalności.
Kolejnym punktem dla kierowców od GITD są kontrole drogowe. Należy tutaj pamiętać, że inspektorzy mogą wydawać nam polecenia i sygnały podczas kontroli. Polecenia mogą być wydawane za pomocą:
- Urządzeń nagłaśniających
- Urządzeń sygnalizacyjnych
- Urządzeń świetlnych
W zależności od panujących warunków inspektor dobiera odpowiednią formę do wydawania nam polecenia. Jeżeli okazałoby się, że nie ma odpowiedniego miejsca do przeprowadzenia kontroli, należy pamiętać, że inspektor może wydać polecenie jazdy za pojazdem inspektora w celu wspólnego zatrzymania się w odpowiednim miejscu, wyznaczonym przez samego inspektora. Zgodnie z wytycznymi GITD na samym początku kontroli inspektor ma przedstawić swoje imię, nazwisko, a także stopień, wraz z okazaniem swojej legitymacji służbowej.
Warto tutaj pamiętać o punkcie wcześniejszym tj.: „jak rozpoznać inspektora?„, gdzie dokładnie zostały pokazane wzory tejże licencji. Inspektor może nakazać kierującemu opuszczenie pojazdu. Polecenie to może zostać również skierowane do pasażera pojazdu kontrolowanego.
Kiedy inspektor może wsiąść do naszego pojazdu i nim kierować?
Zgodnie z wytycznymi GITD inspektor może kierować kontrolowanym pojazdem w zakresie posiadanego uprawnienia do kierowania pojazdami, jeżeli jest to niezbędne dla:
- dokonania sprawdzenia stanu technicznego pojazdu, a w szczególności skuteczności działania hamulców,
- sprawdzenia masy lub nacisku osi pojazdu,
- sprowadzenia pojazdu, którym kierowała osoba będąca w stanie po użyciu alkoholu lub w stanie nietrzeźwości albo będąca pod wpływem środka odurzającego lub działającego podobnie do alkoholu, zatrzymanego w miejscu zabronionym, do miejsca gdzie zatrzymanie jest dozwolone.
Czy Inspekcja Transportu Drogowego może kontrolować samochód osobowy?
Czasem zdarza się, że jadąc gdzieś widzimy pojazd Inspekcji Transportu Drogowego, który kontroluje samochód osobowy. Zazwyczaj kojarzymy inspektorów ITD kontrolujących pojazdy powyżej 3,5 tony a nie zwyczajne osobówki. Od ponad 12 lat, a dokładnie od 1 stycznia 2011 roku, inspektorzy mogą kontrolować samochody osobowe:
- jeżeli zachodzi uzasadnione podejrzenie, że kierujący znajduje się pod wpływem alkoholu lub środków działających podobnie do alkoholu,
- jeżeli kierujący naruszył przepisy ruchu drogowego, a to naruszenie zostało zarejestrowane za pomocą przyrządów kontrolno-pomiarowych lub urządzenia rejestrującego,
- jeżeli kierujący rażąco naruszył przepisy ruchu drogowego lub spowodował zagrożenie bezpieczeństwa w ruchu drogowym.
Dodatkowo na stronie rządowej przeczytamy, że inspektorzy mają takie same prawa podczas kontroli jak policja, w związku z czym mają prawo wylegitymować kierującego i sprawdzić ważność takich dokumentów jak:
- Prawo jazdy,
- Dowód rejestracyjny
- Ważność OC.
A także mogą sprawdzić:
- Trzeźwość kierującego,
- Stan techniczny kontrolowanego pojazdu.
I tak w końcu przechodzimy to ostatniego punktu porad dla kierowcy, czyli tematu: „Czas pracy”. Spodziewać by się można było w tym miejscu lawiny treści, wytycznych i wielu cennych porad. Otrzymujemy w zamian jedynie dwa linki. Jeden do rozporządzenia 561 i drugi do ustawy o czasie pracy kierowców. Dlaczego? Ponieważ te dwa dokumenty regulują szeroko rozumiany czas pracy kierowcy.
W rozporządzeniu 561, a dokładniej w artykule 16 tegoż dokumentu znajdziemy rozdział piąty pod tytułem: „Procedury kontrolne i kary”. Od tego miejsca znajdziemy ogrom informacji związanych z procedurą kontrolną. Każda kontrola i każde zlokalizowanie nieprawidłowości musi zostać ujęte na piśmie. Co jeszcze jest tutaj istotnego? Między innymi to, że kierowca, który jest zatrudniony lub pozostaje do dyspozycji u więcej niż jednego przedsiębiorcy ma obowiązek informowania swoich przełożonych o swoich poczynaniach, aby umożliwić dla niego odpowiednią organizację pracy nie powodującą naruszeń. Kierowca powinien wozić ze sobą wszelkie informację na temat niedawno nałożonych kar.
Kto może kontrolować czas pracy kierowcy?
Nie tylko Inspekcja Transportu Drogowego może sprawdzić czy pod kątem czasu pracy kierowcy jest wszystko w porządku, bowiem instytucjami do tego uprzywilejowanymi są także:
- Straż graniczna
- Izba celna
- Państwowa Inspekcja Pracy
W związku z tym nie tylko Policja, czy Inspekcja Transportu Drogowego może skontrolować naruszenia związane właśnie z czasem pracy kierowcy, dlatego tak istotne jest, aby ów naruszenia się wcale nie pojawiały.
Kontrola Inspekcji Transportu Drogowego w naszym przedsiębiorstwie
Pamiętajmy, że w razie kontroli Inspekcji Transportu Drogowego w naszym przedsiębiorstwie będziemy kontrolowani za okres ostatnich 12 miesięcy! W przypadku wykrycia na drodze poważnych naruszeń bardzo szybko może okazać się, że będziemy współuczestniczyć w kolejnej kontroli, tym razem już u nas w firmie.
Zwykle taka kontrola rozpoczyna się od 7 do 30 dni od chwili otrzymania informacji o niej drogą pocztową. Nie zawsze wykrycie sporych naruszeń podczas kontroli na drodze musi wiązać się z kontrolą u nas w przedsiębiorstwie. Czasem wystarczy, że podczas kontroli z Państwowej Inspekcji Pracy zostaną wykryte spore nieprawidłowości, dlatego też „dziwnym trafem” kolejna kontrola jest już realizowana przez Inspekcję Transportu Drogowego.
Warto pamiętać, że nie możemy być jako firma kontrolowania w tym samym czasie przez więcej niż jedną instytucję. W związku z czym, dopóki swoich czynności nie wykona PIP, do tego momentu mamy względny spokój od ITD i odwrotnie. Idąc tym tropem, to im mniejsza szansa na znalezienie różnego rodzaju nieprawidłowości przez Inspekcje Pracy, tym mniejsza szansa na kolejną kontrolę przez zaprzyjaźniony im oddział ITD.
Strona internetowa Głównego Inspektoratu Drogowego
O tym, jak poważnym problemem jest niestosowanie się kierowców do przepisów związanych z poprawnym utrzymaniem równowagi z wytycznymi dotyczącymi czasu pracy kierowców czytamy regularnie w aktualnościach poszczególnych inspekcji transportu drogowego.
Czas pracy kierowców według przepisów
Tematem, który pojawia się tak często i jeszcze częściej jest ciężki do zapamiętania jest czas pracy kierowców. Pamiętajmy, że według przepisów, czyli ustawy o czasie pracy kierowców do czasu pracy kierowcy zaliczane jest:
- prowadzenie pojazdu,
- załadowywanie i rozładowywanie oraz nadzór nad załadunkiem i wyładunkiem,
- nadzór oraz pomoc osobom wsiadającym i wysiadającym,
- czynności spedycyjne,
- obsługę codzienną pojazdów i przyczep,
- inne prace podejmowane w celu wykonania zadania służbowego lub zapewnienia bezpieczeństwa osób, pojazdu i rzeczy,
- niezbędne formalności administracyjne,
- utrzymanie pojazdu w czystości,
- pozostawanie poza godzinami pracy (poza przyjętym rozkładem czasu pracy) w gotowości do wykonywania pracy, w szczególności podczas oczekiwania na załadunek lub rozładunek, których przewidywany czas trwania nie był znany kierowcy.
Dlatego, zgodnie z powyższym, mylne jest stwierdzenie, że kierowca pracuje tylko wtedy, kiedy prowadzi pojazd (punkt pierwszy powyżej), bowiem wiele innych czynności wchodzi do sumy czasu pracy kierowcy zawodowego.
Szczegółowe informacje na temat czasu pracy kierowcy według Ministerstwa Infrastruktury – link
Kierowco, sprawdź swoje naruszenia!
Bez względu na to, czy jesteś kierowcą, czy prowadzisz działalność transportowa, możesz szybko sprawdzić wszelkie naruszenia. Wystarczy, że wejdziesz w link poniżej i wgrasz odpowiedni plik/pliki w formacie .ddd z karty kierowcy, a dowiesz się jakie naruszenia zostały popełnione. Nie musisz posiadać programu, aby sprawdzić naruszenia. Pamiętaj, że w razie problemów z ich interpretacją, możesz się do nas zwrócić z pytaniem – na pewno wszystko Ci wyjaśnimy!
Link do analizatora naruszeń
Bądź na bieżąco, aby nic Ci nie uciekło!
Śledź regularnie nasze artykuły w sekcji Blog na naszej stronie internetowej, aby nie ominąć niczego istotnego! Sprawdzamy na bieżąco co dzieje się w świecie przepisów, a dzięki temu, że jesteśmy członkiem CORTE, to o wielu rzeczach wiemy wcześniej niż inni.
Link do wszystkich artykułów poniżej:
Szkolenia – zadbaj o swój portfel i portfele Twoich kierowców
Jeżeli chciałbyś / chciałabyś lepiej zrozumieć obowiązujące przepisy, dowiedzieć się o praktycznych wskazówkach na temat kontroli, by w razie problemów wiedzieć, jak sobie z nimi radzić (czytaj zapłacić niższą karę), to idealnie trafiłeś. Skontaktuj się z naszym Działem Sprzedaży i umów się na specjalne szkolenie. Oferujemy trzy formy szkolenia
- Przyjeżdżamy do Ciebie kiedy tylko zechcesz i szkolimy z tematyki, którą wcześniej sobie ustalimy,
- Organizujemy szkolenie w formie online (liczba uczestników i ich lokalizacja nie ma znaczenia, bo wszystko odbywa się na specjalnej platformie do której może dołączyć każdy z dowolnego miejsca),
- Ty przyjeżdżasz do nas (wraz z osobami zainteresowanymi)
Podczas szkolenia mamy mnóstwo okazji do wymieniania się swoimi spostrzeżeniami. Pytasz kiedy zechcesz i o co zechcesz, bo jesteśmy otwarci na wszelkiego rodzaju interesującą Cię tematykę. A po szkoleniu wszyscy członkowie dostają odpowiedni certyfikat potwierdzający udział w szkoleniu. Co więcej, po szkoleniu dostajesz do nas specjalny kontakt, który możesz wykorzystywać w nagłych sytuacjach. Nie czekaj i sprawdź ofertę naszych szkoleń już dzisiaj.
Link do ofertowanych szkoleń:
Potrzebujesz pomocy?
Skontaktuj się z naszym działem Pomocy Technicznej:
Zadzwoń: 32 70 70 440
Napisz: biuro@tachospeed.pl