Ministerstwo Infrastruktury zapowiada gruntowne zmiany w egzekwowaniu wykroczeń drogowych rejestrowanych przez fotoradary. W opublikowanym projekcie legislacyjnym przewidziano m.in. surowsze kary za ignorowanie korespondencji urzędowej oraz usprawnienia w ściganiu kierowców – również tych spoza Polski i Unii Europejskiej. Nowelizacja ma wzmocnić skuteczność systemu fotoradarowego, stanowiącego kluczowy element nadzoru nad bezpieczeństwem na drogach.
Spis treści:
Nowe przepisy i rola fotoradarów: surowsze kary = większe bezpieczeństwo na drogach?
Rząd szykuje istotne zmiany w przepisach drogowych. W opublikowanym w poniedziałek wykazie prac legislacyjnych znalazły się założenia nowego projektu Ministerstwa Infrastruktury, którego celem jest uszczelnienie systemu kar za wykroczenia drogowe rejestrowane przez fotoradary. Jedną z planowanych nowości są dodatkowe sankcje dla osób, które celowo nie odbierają korespondencji urzędowej — co do tej pory pozwalało wielu kierowcom unikać odpowiedzialności.
Fotoradary są instalowane w miejscach objętym nadzorem ograniczenia prędkości, gdzie dochodzi do największej liczby wypadków spowodowanych nadmierną prędkością. Instalacja tych urządzeń ma na celu poprawy bezpieczeństwa i zmieni zachowania kierujących pojazdami. Ograniczenia prędkości są kluczowe dla zmniejszenia liczby wypadków, a wciąż dominującą przyczyną wypadków pozostaje nadmierna prędkość. W miejscach objętych nadzorem dochodzi do zauważalnej redukcji przekroczeń prędkości i liczby wypadków. Lokalizacje fotoradarów są wybierane we współpracy z generalną dyrekcją dróg krajowych, aby skutecznie monitorować zachowania kierujących pojazdami.

Nowelizacja prawa: 5 kluczowych zmian dla firm transportowych
1. Baza pojazdów popełniających wykroczenia względem ograniczenia prędkości
Rząd planuje utworzenie centralnego wykazu pojazdów, którymi dokonano wykroczeń drogowych. Co ważne — nawet jeśli nie uda się ustalić sprawcy, pojazd trafi na „czarną listę”. W efekcie:
- możliwe będzie zatrzymanie dowodu rejestracyjnego,
- pojazd zarejestrowany za granicą może zostać odholowany na koszt właściciela,
- jedyną opcją uniknięcia tego będzie natychmiastowa zapłata kaucji odpowiadającej wysokości mandatu.
Zmiany te wpisują się w szerszy proces modernizacji kontroli drogowej i dostosowywania polskiego transportu do europejskich standardów. Warto w tym kontekście śledzić również Pakiet Mobilności – wszystko, co musisz wiedzieć, który znacząco wpływa na codzienność branży transportowej.
2. Obowiązek wskazania kierowcy
Każdy właściciel pojazdu będzie zobowiązany do precyzyjnego wskazania osoby kierującej w momencie popełnienia wykroczenia — z imieniem, nazwiskiem i adresem. Niepodanie tych danych = kara.
3. Kary za ignorowanie korespondencji urzędowej
Nieodebranie listu z mandatem? Od teraz to także podlega grzywnie. Nowe przepisy pozwalają nakładać kary porządkowe za brak reakcji na pisma z CANARD.
Warto przypomnieć, że to nie jedyna zmiana w przepisach istotna dla branży. Równolegle w życie wchodzi także nowy taryfikator kar w transporcie 2025, który wprowadza dodatkowe sankcje m.in. za uchybienia formalne i techniczne.
4. Rabat za szybką zapłatę mandatu
To dobra wiadomość: jeśli kierowca w ciągu 14 dni od odebrania korespondencji:
- ujawni dane przez eBOK,
- zaakceptuje mandat,
- opłaci grzywnę,
to może skorzystać z 25% zniżki na wysokość mandatu.
5. Większe uprawnienia ITD w zakresie nadzoru nad ruchem drogowym
Inspekcja Transportu Drogowego otrzyma status oskarżyciela publicznego w sprawach o niewskazanie kierowcy. Co to oznacza? Większą skuteczność ścigania firm i kierowców unikających odpowiedzialności.
Fotoradary: 671 strażników polskich dróg
Na dzień dzisiejszy na polskich drogach czuwa aż 671 stacjonarnych urządzeń rejestrujących, w tym:
- 474 fotoradary punktowe,
- 71 urządzeń do odcinkowego pomiaru prędkości,
- 50 rejestratorów przejazdu na czerwonym świetle,
- 39 mobilnych rejestratorów w nieoznakowanych pojazdach ITD.
Co planowane zmiany oznaczają w praktyce? Większe ryzyko „złapania” i trudniejsza ucieczka od kary. Z tego powodu warto już teraz upewnić się, że wszystkie pojazdy flotowe są przygotowane również pod względem technologicznym. Przypominamy o obowiązku dostosowania się do wymiany tachografów do 18 sierpnia 2025.
Co planowane zmiany oznaczają w praktyce? Większe ryzyko „złapania” i trudniejsza ucieczka od kary.
Wpływ na branżę transportową: nie tylko mandaty. Niewskazanie kierowcy, zatrzymanie dowodu rejestracyjnego czy odholowanie pojazdu to nie tylko dodatkowe koszty, ale też:
- opóźnienia w realizacji zleceń,
- utrata zaufania klientów,
- rosnące ryzyko utraty kontraktów międzynarodowych.
Podsumowanie
Nowe regulacje szykowane przez Ministerstwo Infrastruktury mają zrewolucjonizować system kar za wykroczenia drogowe. Zaostrzone przepisy, surowsze sankcje za brak reakcji na korespondencję i obowiązek precyzyjnego wskazania kierowcy to tylko część zmian. Dla firm transportowych to sygnał, by już dziś dostosować procedury i uniknąć kosztownych konsekwencji.
Zachęcamy do śledzenia nas na portalach LinkedIn, Facebook, Instagram oraz obserwowanie strony internetowej Tachospeed. Znajduje się tam więcej informacji ze świata transportu, artykuły eksperckie i szeroki wybór szkoleń między innymi z czasu pracy kierowców.