Klamka zapadła. Rada UE zatwierdziła stanowisko Parlamentu Europejskiego. Nowe zaostrzone wymogi środowiskowe dla samochodów znane jako norma Euro 7 wejdą w życie. Co to oznacza?
19 kwietnia 2023 r. Parlament Europejski i Rada przyjęły rozporządzenie (UE) 2023/851. Zakłada ono zaostrzenie normy emisji CO2 dla nowych samochodów osobowych i lekkich pojazdów użytkowych. Zatwierdzone przepisy przewidują całkowitą redukcją emisji dla samochodów osobowych i dostawczych do 2035 r.
Oznacza to, że od 2035 r. na rynku europejskim nie będą już sprzedawane nowe auta osobowe i dostawcze z silnikami spalinowymi. Przepisy nie obejmują jednak ciężarówek, autobusów oraz innych ciężkich pojazdów.
Na tym nie koniec. Rozporządzenie wprowadzające normę Euro 7 utrzymuje warunki testów i pułapy emisji obecnie obowiązującej normy Euro 6 dla samochodów osobowych oraz dostawczych. Jednocześnie zaostrza rygory emisji cząstek stałych.
Euro 7 oznacza także zastrzeżenie norm emisji spalin z autobusów i ciężarówek, a także szczegółowe limity dotyczące cząstek stałych hamulców. Nowe przepisy wprowadzają również minimalne standardy wydajności dotyczące trwałości akumulatorów w pojazdach elektrycznych i hybrydowych.
Rozporządzenie dotyczące normy Euro 7 wejdzie formalnie w życie 20 dni po opublikowaniu jego treści w Dzienniku Urzędowym UE. Nowe przepisy będą stopniowo obejmować kolejne kategorie pojazdów. Najwięcej czasu, ponieważ 60 miesięcy otrzymali producenci autobusów, samochodów ciężarowych oraz przyczep.