28 lipca 2023 roku została przekazana na biurko Pana Prezydenta Rzeczypospolitej ustawa o delegowaniu kierowców w transporcie drogowym. Długo nie musieliśmy czekać na jej podpisanie, bowiem już 2 sierpnia 2023 roku uzyskała ona podpis Andrzeja Dudy.
W tym artykule znajdziesz m.in.:
Dokument podpisany przez Prezydenta RP jasno precyzuje zasady na jakich kierowcy z innych krajów mogą wykonywać przewozy drogowe na terytorium Polski, wraz z konsekwencjami finansowymi, gdy się do nich nie dostosują. Link do pełnej ustawy z dnia 28 lipca 2023 roku znajduje się poniżej:
Ustawa o delegowaniu kierowców w transporcie drogowym z dnia 28 lipca 2023 r. – pełna treść (LINK)
Zasady wynagradzania kierowców wykonujących międzynarodowe przewozy drogowe – zmiany w obliczaniu podstawy do oskładkowania
W ustawie o delegowaniu kierowców w transporcie drogowym znajdziemy znany od półtora roku zapis pochodzący z ustawy o czasie pracy kierowców (artykuł 21b) mówiący, że:
„Kierowca wykonujący zadania służbowe w ramach międzynarodowych przewozów drogowych nie jest w podróży służbowej w rozumieniu art. 775 § 1 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy.”
Nowością w tym temacie jest artykuł 26g, powiązany z podstawą wymiaru składki na ubezpieczenie społeczne, którego treść stanowi:
Art. 26g. W przypadku kierowców wykonujących zadania służbowe w ramach międzynarodowych przewozów drogowych, których miesięczny przychód jest wyższy niż przeciętne wynagrodzenie, w skład przychodu stanowiącego podstawę wymiaru składki na ubezpieczenie społeczne, o której mowa w ustawie z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych nie wchodzą:
1) kwota stanowiąca równowartość 60 euro za każdy dzień pobytu za granicą, z zastrzeżeniem, że tak ustalony miesięczny przychód tych osób stanowiący podstawę wymiaru składek nie może być niższy od kwoty przeciętnego wynagrodzenia;
2) należności stanowiące zwrot równowartości poniesionych przez kierowcę kosztów:
a) noclegu, o którym mowa w art. 8 ust. 8 rozporządzenia (WE) nr 561/2006,
b) podróży do miejsca rozpoczęcia międzynarodowego przewozu drogowego środkami transportu innymi niż pojazd będący w dyspozycji pracodawcy lub podmiotu, na rzecz którego kierowca wykonuje międzynarodowy przewóz drogowy,
c) niezbędnych udokumentowanych wydatków określonych lub uznanych przez pracodawcę lub podmiot, na rzecz którego kierowca wykonuje międzynarodowy przewóz drogowy, odpowiednio do uzasadnionych potrzeb w wysokości nieprzekraczającej kwoty wydatków faktycznie poniesionych i udokumentowanych przez kierowcę,
d) korzystania z urządzeń sanitarnych, określonych na podstawie średnich nieudokumentowanych kosztów takich usług oferowanych w ogólnodostępnych miejscach obsługi podróżnych w państwach, w których kierowca wykonuje zadania służbowe.
Powyższy zapis oznacza wyraźny wzrost i zarazem ujednolicenie dotychczasowych wartości diet (wirtualnych) dla kierowców wykonujących międzynarodowe przewozy, co sprawi, że podstawa wymiaru składek może ulec znacznemu pomniejszemu dla wielu firm transportowych. Należy pamiętać, że w myśl obowiązujących przepisów płatnik ma możliwość pomniejszenia przychodu o wartości diet zagranicznych, gdy przychód jest większy od przeciętnego wynagrodzenia.
W roku 2023 przeciętne wynagrodzenie wynosi 6935 zł, w związku z czym, gdy przychód kierowcy był wyższy od kwoty 6935 zł, wtedy płatnik odejmował diety. Gdy po odjęciu diet przychód był mniejszy od przeciętnego wynagrodzenia dla danego roku, wtedy podstawą składek na ubezpieczenie była wartość przeciętnego wynagrodzenia, a więc 6935 zł. Gdy po odjęciu od przychodu wartości diet otrzymywaliśmy kwotę nadal większą od przeciętnego wynagrodzenia, wtedy ta kwota była uznawana za podstawę do oskładkowania. W związku z powyższym przedsiębiorcy, których kierowcy mieli przychody większe od przeciętnego wynagrodzenia po odjęciu diet skorzystają najbardziej.
Przykład
Przychód kierowcy wyniósł 10000 zł. Suma wirtualnych diet wyniosła 12 pełnych diet w Niemczech po kursie 4,50. A więc 2646 zł (bo 12*4,5*49=2646).
Podstawa do oskładkowania:
10000 – 2646 = 7354 zł -> podstawa do oskładkowania
Po nowemu:
12 * 4,5 * 60 = 3240 zł -> nowa suma wirtualnych diet
10000 – 3240 = 6760 -> kwota mniejsza niż przeciętne wynagrodzenie w 2023 roku, a więc podstawą do oskładkowania musi być kwota przeciętnego wynagrodzenia w 2023 roku, czyli kwota 6935 zł
Korzyść:
7354 – 6935 = 419 zł -> korzyść na wysokości podstawy do oskładkowania
Zadbaj o poprawność rozliczeń z Tachospeed Expert
Zasady wynagradzania kierowców wykonujących międzynarodowe przewozy drogowe – zmiany w obliczaniu podstawy do opodatkowania
Zgodnie z nową ustawą dotyczącą delegowania kierowców mamy nowe zapisy związane z wyznaczaniem podstawy do opodatkowania zawarte w artykule 26h, którego treść brzmi:
Art. 26h. 1. Do dni pobytu za granicą, o których mowa w art. 26g, oraz do dni pobytu za granicą, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 23d ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, nie zalicza się:
1) dni urlopu wypoczynkowego;
2) okresu przebywania na zwolnieniu lekarskim od pracy z powodu choroby;
3) okresu korzystania z urlopu bezpłatnego.
2. Jeżeli okres pobytu kierowcy wykonującego międzynarodowe przewozy drogowe za granicą jest krótszy niż 12 godzin, kwoty, o których mowa w art. 26g niniejszej ustawy i art. 21 ust. 1 pkt 23d ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, ulegają zmniejszeniu do:
1) 1/3 w przypadku pobytu do 8 godzin;
2) 1/2 w przypadku pobytu ponad 8 do 12 godzin.
Zauważalne zmiany pojawiły się przy obliczaniu podstawy do opodatkowania. Do tej pory braliśmy 30% z kwoty wirtualnych diet. Według ustawy nie możemy uwzględniać w ów kwocie urlopu wypoczynkowego oraz bezpłatnego, a także L4.
Co więcej kwoty diety, o które będziemy mogli pomniejszyć podstawę do opodatkowania uzależnione są od przebywania kierowcy poza granicami kraju, gdy czas ten wynosi poniżej 12 godzin. Gdy kierowca spędzi poza granicami kraju poniżej 8 godzin, wtedy jego dieta wirtualna wyniesie 20 euro, zaś, gdy czas ten będzie wyższy niż 8 godzin, lecz niższy niż 12 godzin, dieta wirtualna wyniesie 40 euro. Pełna dieta za okres przebywania poza granicami kraju więcej niż 12 godzin, wynosi 60 euro.
Wynagrodzenie za pracę kierowcy wykonującego przewozy międzynarodowe
I w tym temacie pojawił się odrębny artykuł, regulujący możliwe sposoby wypłaty kierowcy należnego mu wynagrodzenia. W kolejnym artykule ustawy o delegowaniu kierowców w transporcie drogowym, a dokładnie w artykule 26i znajdujemy następujące informacje:
Art. 26i. W drodze odstępstwa od art. 85 § 1 i 2 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy, wynagrodzenie za pracę kierowcy wykonującego międzynarodowe przewozy drogowe, uznanego za pracownika delegowanego do celów dyrektywy 96/71/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 16 grudnia 1996 r. dotyczącej delegowania pracowników w ramach świadczenia usług (Dz. Urz. WE L 18 z 21.01.1997, str. 1 – Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne rozdz. 5, t. 2, str. 431, Dz. Urz. UE L 252 z 19.09.2012, str. 59 oraz Dz. Urz. UE L 173 z 09.07.2018, str. 16), w rozumieniu krajowych przepisów państwa, na terytorium którego kierowca jest delegowany, może być płatne w dwóch ratach, w stałym i ustalonym z góry terminie:
1) pierwsza rata, z dołu, nie później jednak niż w ciągu pierwszych 10 dni następnego miesiąca kalendarzowego:
a) w przypadku kierowców, których miesięczny przychód jest niższy niż przeciętne wynagrodzenie – w wysokości co najmniej minimalnego wynagrodzenia za pracę ogłoszonego albo ustalonego na postawie art. 2 ust. 4 albo ust. 5 ustawy z dnia 10 października 2002 r. o minimalnym wynagrodzeniu za pracę (Dz. U. z 2020 r. poz. 2207),
b) w przypadku kierowców, których miesięczny przychód jest wyższy niż przeciętne wynagrodzenie – w wysokości przeciętnego wynagrodzenia;
2) druga rata, z dołu, niezwłocznie po ustaleniu pełnej wysokości wynagrodzenia, nie później jednak niż do 21 dnia następnego miesiąca kalendarzowego.
Co to oznacza w praktyce? Jeżeli nasz kierowca zarobił z tytułu umowy o pracę (PL) 4500 zł (biorąc tutaj pod uwagę wynagrodzenie miesięczne wraz ze wszystkimi dodatkami itp.), zaś jego wynagrodzenie z tytułu pracy za granicą wyniosło 3000 zł (z tytułu tzw. odcinków płatnych), wtedy mówimy o przychodzie równym 7500 zł (4500+3000). 7500 zł jest większe od kwoty przeciętnego wynagrodzenia (6935 zł). Oznacza to, że możemy kierowcy do 10 dnia miesiąca wypłacić 6935 zł w 2023 roku, zaś resztę do 21 dnia miesiąca.
Gdyby zaś nasz kierowca zarobił nadal 4500 zł z tytułu umowy (PL), zaś z tytułu pracy za granicą np. 1500 zł, wtedy w pierwszych 10 dniach kolejnego miesiąca jesteśmy zobligowani do wypłacenia mu co najmniej minimalnego wynagrodzenia, a więc aktualnie (w sierpniu 2023 roku) 3600 zł brutto. Reszta kwoty do 21 dnia miesiąca. Zgodnie z punktami a i b punkt 1 artykułu 26i ustawy o delegowaniu kierowców w transporcie drogowym.
Warto tutaj zauważyć, że do tej pory w większości firm transportowych kierowcy otrzymywali wynagrodzenie minimalne w ciągu pierwszych 10 dni następnego miesiąca, zaś drugiej transzy, okresie do 21 dnia ów miesiąca, otrzymywali resztę swojego wynagrodzenia. Dawało to więcej czasu na zebranie niezbędnych informacji z karty kierowcy, ewentualnych zapisów GPS, czy informacji związanych z dokładną datą i godziną załadunków i rozładunków otrzymaną najczęściej od samego kierowcy.
Nowe przepisy jasno regulują zasady wypłaty wynagrodzenia kierowcom wykonującym międzynarodowy przewóz drogowy. O wykonywanych przewozach drogowych na terenie kraju i wyliczaniu wynagrodzenia w określonym terminie na terenie Polski nie znalazło się nic nowego.
Zgodnie z artykułem 49 nowej ustawy: Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia, w związku z czym pozostaje nam bacznie obserwować Dziennik ustaw i czekać na odliczanie dni do wejścia w życie nowych przepisów.
Potrzebujesz pomocy?
Skontaktuj się z naszym działem Pomocy Technicznej:
Zadzwoń: 32 70 70 440
Napisz: biuro@tachospeed.pl