Jak wiemy, jedno z założeń Pakietu Mobilności mówi o obowiązku powrotu pojazdu do bazy raz na osiem tygodni do kraju zarejestrowania. Wymóg ten wiąże się bezpośrednio z obowiązkiem posiadania stałej siedziby firmy.
Nowe interpretacje postanowień Pakietu Mobilności mogą przysporzyć zainteresowanym pewnych problemów, gdyż obowiązkowi powrotu do kraju mają podlegać również przyczepy i naczepy. O ile dokumentowanie powrotu ciężarówki lub busa nie będzie zbyt trudną sprawą, o tyle udokumentowanie powrotu przyczepy lub naczepy może być dla przedsiębiorcy bardziej problematyczne.
Zasady obowiązują pojazdy już od 2,5 tony, gdyż zostały one objęte również wspólnymi zasadami transportowymi. Za przestrzeganie przepisów odnośnie powrotu pojazdów do bazy odpowiedzialni są przede wszystkim przewoźnicy. To oni powinni zapewnić powrót zarówno kierowcy jak i pojazdu w wyznaczonym terminie.
W sytuacji jeśli pojazd jest wyposażony w inteligentny tachograf, dane te mogą być wykorzystane w przypadku kontroli, aby potwierdzić przestrzeganie obowiązku powrotu do kraju rejestracji.
Czas, na jaki pojazd ma wrócić do siedziby firmy, nie został konkretnie określony przepisami, natomiast musi być zgodny z rozporządzeniem 561/2006. Sposobu powrotu również ściśle nie określono.
Komisja oczekuje, że służby kontrolne Unii Europejskiej będą zgodnie współpracować, aby wykryć ewentualne nieprawidłowości i ukarać przedsiębiorców niestosujących się do ogólnie przyjętych przepisów wspólnotowych.
Więcej szczegółów można znaleźć w Q&A opublikowanym na stronach Komisji Europejskiej: