Czas pracy kierowcy. Ewidencja czasu pracy kierowców. Tacho, tarczki. Odczyt kart kierowców i tachografów cyfrowych. Raport ITD.

Polityka jakości
ISO-9001-2008
Wizja Firmy
Urząd miar

Pytania i odpowiedzi

Odczyt tarczek – aktywności kierowcy, przejechane kilometry

Publikacja: Październik 25, 2012

Program Tachospeed odczytuje czas pracy kierowcy, używając algorytmu, który jest czuły na aktywności wyrysowane na tarczkach (jazda, praca inna, gotowość, postój) oraz wykrywa sierżanty wskazujące na ilość przejechanych kilometrów (każdy sierżant to przejechane 5 km).

Wykreślone aktywności są wykrywane automatycznie, jednak przyczyn wpływających na jakość odczytu z tarczy może być wiele. Jeśli zdarzają się pomyłki/przekłamania odczytu, należy je korygować – zarówno aktywności kierowcy, jak i ilość przejechanych kilometrów, czyli rozstawienie sierżantów.

Możliwe przyczyny problemów z odczytem tarczek i związana z tym nieprawidłowa ilość przejechanych kilometrów

1. Nieprawidłowo ustawione parametry skanowania – zeskanowany obraz sierżantów:

  • nie jest ciągły, jest poprzerywany, w związku z tym algorytm nie wychwytuje wszystkich z nich i na zakładce Podsumowanie wyświetla zaniżoną ilość kilometrów;
  • jest zbyt zanieczyszczony (dodatkowy „szum”, np.: pognieciona tarczka, naniesione oznaczenia, opisy, itp.), w związku z tym algorytm wychwytuje dodatkowe „sierżanty” i na zakładce Podsumowaniewyświetla zawyżoną ilość kilometrów.

Pomocne wskazówki:

Uwaga:

  • do skanowania tarczek nie nadają się urządzenia wielofunkcyjne (tzw. „kombajny”, czyli drukarka, skaner, faks i kserograf w jednym), zwłaszcza firmy HP – parametry skanerów w takich urządzeniach najczęściej są zbyt niskie, aby móc prawidłowo zeskanować tarczki (niemożność ustawienia odpowiedniej czułości i jasności skanowania);
  • urządzenia wielofunkcyjne innych firm raczej nie stwarzają takich problemów, jednak należy indywidualnie sprawdzić i przetestować takie urządzenia;
  • więcej informacji: instrukcja obsługi, punkt 2.3.1. (Instalacja skanera).

2. Brak korekty rozstawienia sierżantów – ich zaniżona lub zawyżona ilość ma wpływ na ilość przebytych kilometrów, która to liczba jest wyświetlana na zakładce Podsumowanie.

Pomocne wskazówki:

3. Jazda w ekipie – w takim przypadku, dla tarczy pojedynczego kierowcy, program nigdy nie pokaże właściwej ilości przejechanych kilometrów, gdyż rozbijają się one na co najmniej dwóch kierowców.

Przykład:

  • stan licznika przed rozpoczęciem jazdy: 25400 km;
  • stan licznika po zakończeniu jazdy: 26400 km;
  • przebyte kilometry: 1000 km;
  • każdy z kierowców przejechał po 500 km;
  • informacje na zakładce Dane:
    • Licznik stop: 26400
    • Licznik start: 25400
    • Przebyte kilometry: 1000
  • informacje na zakładce Podsumowanie:
    • Kilometry odczytane z tarczy: 500 (pod warunkiem, że sierżanty są prawidłowo ustawione (punkt 2))
    • Odchylenie: 500
  • w związku z powyższym, w takiej sytuacji, w odchyleniu, program nigdy nie pokaże 0 (ewentualnie +/- kilka kilometrów), tylko różnicę pomiędzy dystansem przejechanym przez jednego i drugiego kierowcę.

4. Inny rodzaj tarczek – w takim przypadku na zakładce Dane należy wybrać inny rodzaj tarczki. Dostępne opcje to wykres zwykły, schodkowy, pseudoschodkowy i cienki.

Dodatkowe informacje

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *